Polacy kupują dużo elektroniki – efekt 500 plus?

Wywiadownia Bisnode Polska ilość sklepów zajmujących się branżą elektroniczną spadła w 2016 roku o 1,5 procent. Obecnie istnieje około 5 tysięcy wyspecjalizowanych placówek sprzedających sprzęt elektroniczny również w dużych sieciach handlowych.

AGD

Handlowcy z branży elektronicznej nie narzekają na brak klientów, którzy coraz więcej pieniędzy przeznaczają na dobry sprzęt elektroniczny. Mimo to Polacy zajmują końcową pozycję w Europie pod względem wydatków na ten cel. Według ekspertów w ostatnich dziesięciu latach wydatki na elektronikę znacznie wzrosły z wyliczeń wynika, że o połowę. Polska jest jednym z najtańszych rynków elektronicznych biorąc pod uwagę średnią cenę sprzętu elektronicznego oraz największym w Europie producentem sprzętu AGD.

Sieć – RTV Euro AGD ma w planie na 2017 rok otwarcie 20 nowych placówek handlowych i zmodernizowanie kilkudziesięciu innych. Zdaniem handlowców rok 2016 był bardzo korzystny, a w kolejnych latach liczą na istniejący już wzrost sprzedaży. Ocenie tej branży stawiają na ciągły rozwój i sprostanie coraz wyższym wymaganiom klientów. W 2016 roku branża postawiła na większy rozwój sieci sklepów w miastach poniżej 200 tysięcy mieszkańców.

Efekt 500 plus

Handlowcy sprzętu AGD pomijają fakt, że na zwiększone zainteresowanie zakupem dużego sprzętu AGD miało wpływ wprowadzenie przez rząd wypłat 500+. Od czasu wprowadzenia programu już w pierwszych miesiącach sprzedaż rosła o ponad 20 procent na pewno znaczenie miało tu 17 miliardów złotych.

W opinii Euro Monitor International ogólna sprzedaż elektroniki wzrosła wzrosła 2,5 procent z wyliczeń wynika, że w 2017 roku poziom sprzedaży może być jeszcze niższy dane GfK podały, że do końca lutego branża elektroniczna była na 5 procentowym plusie.

W ostatnim czasie rynek AGD RTV oraz sprzętu elektronicznego osiąga wzrost wartości klienci częściej zaglądają do mniejszych lokalnych sklepów z tym sprzętem liczą tam lepszą pomoc ekspercką oraz dogodny serwis.

Na Polski rynek wracają także globalne firmy takie jak Toshiba, która przekazała firmie Vestel licencję na produkcję, dystrybucję i sprzedaż telewizorów swojej marki w całej Europie. Japończycy zdecydowali się na inwestycje po dwóch latach nieobecności.

W Polsce od lat funkcjonują takie marki jak: Sharp AGD czy Hitahi TV i JVC TV Polska wciąż pozostaje najważniejszym partnerem tych marek w tym regionie Europy.

Konsumpcja 500+

Przeprowadzone przez ZBP oraz TNS badania wykazują, że 34 procent Polaków uprawnionych do pobierania świadczenia od razu je wydaje, a połowa z uprawnionych deklaruje, że odkłada część tej sumy. Dotyczy to przede wszystkim osób zamieszkujących w wielkich miastach z uwagi na bardzo dobrą sytuację na rynku pracy. W mniejszych aglomeracjach gdzie rynek pracy nie jest tak sprzyjający pieniądze ze świadczenia są od razu wydawane na bieżące potrzeby takie jak: żywność, opłaty czy odzież. Po wprowadzeniu 500+ również handlowcy dużego sprzętu AGD i elektroniki dostrzegli wzmożoną sprzedaż na te towary.

Z badań wynika, że w 2015 roku sprzedaż detaliczna wzrosła o 3,7 procent rok do roku w stałych cenach, w 2016 odnotowano wzrost o 5,7 procent, a na początku 2017 roku sprzedaż osiągnęła poziom 6,9 procent. Zdaniem ekspertów program 500+ w dużym stopniu zwiększył obroty wszystkich niemal rodzajach sprzedaży detalicznej. Przede wszystkim sprzętu AGD, RTV, mebli, odzieży, obuwia kosmetyków i również w branży spożywczej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *